1 mars 2011

Nemi

Nemi är serievärldens svar på Bon Jovi. Hon och hennes vänner har svar på allt i min värld.

Denna serie till exempel. Utifall någon undrat över varför Lärarjäveln inte vill ha fler barn så behövs det inte undras längre, det är bara att läsa den här:
Folk som ifrågasätter mitt (vårt) val brukar säga att vi är egoistiska, att vi inte tänker på Monstret. Att hon kommer att bli såååå ensam i sin uppväxt, "tänk om det händer henne något?!" "och tänk när den dagen kommer då ni inte finns längre, då står hon där ensam!"

Öh, ja?

1. Vi är egoistiska.
Ja, kanske det. Men folk som skaffar fler barn för att man "ska" det är också egoistiska (och dumma i huvudet. Hört talas om "egen vilja"?). De vill ha folk som ska ta hand om dem på äldre dagar. Ju fler barn desto fler som ska slåss om arvet.

Nu menar jag ju inte att alla som skaffar fler än ett barn är dumma i huvudet, absolut inte. VILL man ha fler barn; VILL man utsätta sig för illamående, foglossning, enorm viktökning, ryggmärgsbedövningar, PSD-ångest, amningsbesvär, nattvak... (I could go on forever), så fine. Men klaga inte på mitt (vårt) val, okej?

2. Monstret blir ensamt under sin uppväxt
Doh? Det kryllar av ungar överallt. Hon går på dagis och hon är inte ensam där. Hon ska gå i skolan, och där är hon heller inte ensam. Hon har släkt. What's the fuzz? Blodsband är inte allt här i världen.

3. "Tänk om det händer henne något?"
Ja, tänk om. Säg den förälder som inte tänkt den tanken. Det går inte en dag utan att den tanken passerar genom min skalle. Om något skulle hända Monstret skulle jag sluta fungera som människa. Jag skulle ge upp - oavsett om jag har fler barn eller inte. Har jag bara henne behöver jag inte bry mig om alla andra runtomkring utan kan bearbeta sorgen efter mina villkor, inte alla andras. Att kalla någon för egoist för att den bara vill ha ett barn och sedan kläcka ur sig "tänk om det händer henne något" med den underliggande tanken att "då finns det fler barn i familjen" är hyckleri.

4. När föräldrarna dör står ensambarnet solo
Jag har inte tänkt dö än. I och för sig kan man aldrig veta det, men om allt går som planerat så ska jag se Monstret växa upp och skaffa familj - oavsett konstellation - och då kommer hon inte att vara ensam. Om olyckan skulle vara framme och jag inte finns längre, finns förhoppningsvis världens bästa pappa kvar. Finns heller inte han, har hon många som ställer upp; mormor, farmor, farbror, morbror, reservmormor...
Men nu har jag ju bestämt mig för att leva tills folk blir less på mig, så...

Ja, jag är en egoist. Jag har ingen lust att gå igenom 9 månaders graviditet igen med allt vad det innebär. Föda barn skulle jag kunna göra varje dag, för det var en promenad i parken, men resten... Nä, jag är för dåligt mammamaterial för det. Jag saknar tålamodet, jag gillar att sova, jag vill vara jag. Jag vill vara vi.

Treenigheten är nog.

Inga kommentarer: