19 mars 2011

Bomber och granater

Nu faller bomber över Libyen. Min första tanke var i sann Fylking-anda "äntligen", men sedan läste jag detta på text-tv där Khadaffi...

...skickade också ett budskap till
USA:s president Barack Obama, Franri-
kes president Nicolas Sarkozy, Stor-
britanniens premiärminister David
Cameron och FN-chefen Ban Ki-Moon att
de "kommer att ångra" sin inblandning.
Är han bara dum i huvudet eller kan han backa sitt hot? Sitter han på egna kärnvapen riktade mot väst? Förhoppningsvis är det bara svammel från hans sida.

Egentligen orkar jag inte bry mig så mycket. Jag har nästan lite dåligt samvete för att jag inte oroas för Japans misär; för att jag inte låter mig påverkas av bilder på frysande människor som snart kommer att vara självlysande om inte kärnkraftsfolket får vatten på reaktorerna. Det enda som fick mig lite gråtmild idag var när jag hörde att arbetarna i kärnkraftverket är av äldre årgång. De offrar sig för att de yngre arbetarna ska klara livhanken, för att de är "framtiden".

En fin tanke.

Försöker se samma sak hända i Sverige men misslyckas kapitalt.

Inga kommentarer: