4 mars 2011

Bon Jovi, spisar och Jif

Lovet börjar närma sig sitt slut, varje dag har känts som lördag så det är nästan lite skönt. Fast ändå inte. Men det har varit konstigt att ha söndagsångest i en hel vecka...

Dagen kan sammanfattas med Bon Jovi-terapibaserad städning av badrum och kök. I köket stötte jag på problem när spisen skulle få sig en omgång. Inte ens i bruksanvisningen hittade jag någon hint om hur det skulle gå till att ta bort vreden så att det skulle gå att rengöra där. På den gamla spisen var det enkelt, men den metoden funkade inte här. Olika fabrikat...

Letade upp spisen på fabrikörens hemsida och i spisens produktblad står det "Vreden tas enkelt bort vid rengöring av spisen." My ass. Hur man rengör glaset i luckan gås igenom minutiöst, men vreden? Icke. Det retar mig kopiöst. Snart tar jag kofoten. Fast, jag har en känsla av att hyresvärden surar ur då...

Och en sak till: Jif, WTF? Vad hände med VIM? Okej, jag fattar att det kanske är lönsammare att kalla ett rengöringsmedel vis samma namn i flera länder och att VIM då fick stryka på foten, men - och det är ett stort men - vad har hänt med kvalitén? Antagligen är medlet mer miljövänligt idag än för 10 år sedan och det är ju positivt, men är det då meningen att man ska vara tvungen att skölja av det "rengjorda" stället tre gånger samt eftertorka med trasa lika många gånger för att det ska se rent ut? Dessutom luktar det inte som det gjorde förr heller... Eller så har lukten i vårt badrum med den miljömuppiga ättikan jag använde till kaklet sist jag hade storrengöring att göra? Kanske det. Hur som helst. Ge mig en gammeldags flaska VIM, tack.


1 kommentar:

Mariah sa...

Dra knapparna rakt ut, kan gå lite trögt men det går.