20 februari 2011

Filmtips

I fredags sågs The Jane Austen Book Club och jag var som vanligt skeptisk eftersom den klassas som "romantiskt drama". Men, som vanligt, var jag tvungen att erkänna att jag hade fel i mina förutfattade meningar. Den fick mig att vilja läsa Jane Austens böcker och det har inte hänt sedan Per Hellström slet Northanger Abbey i bitar under mina litteraturvetenskapsstudier. En riktig feelgood-film med lysande skådespelare. Jag blev nog till och med lite kär i Maria Bello...

Igår kväll sågs 500 Days of Summer. Återigen slog skepsisen till eftersom denna film inte bara är ett romantiskt drama utan även lite komisk. Sedan läste jag baksidestexten och insåg att filmen liknades vid High Fidelity och då förvisade jag min skepsis till den 25-gradiga kylan på balkongen.

Och likheter fanns det i mängder... Helt underbar film med en berättarröst som förtydligar saker och ting när det passar sig. Som i början när rösten med krass stämma skickar ut upplysningen att...
This is a story of boy meets girl. The boy, Tom Hansen of Margate, New Jersey, grew up believing that he'd never truly be happy until the day he met the one. This belief stemmed from early exposure to sad British pop music and a total mis-reading of the movie 'The Graduate'. The girl, Summer Finn of Shinnecock, Michigan, did not share this belief. Since the disintegration of her parent's marriage she'd only love two things. The first was her long dark hair. The second was how easily she could cut it off and not feel a thing. Tom meets Summer on January 8th. He knows almost immediately she is who he has been searching for. This is a story of boy meets girl, but you should know upfront, this is not a love story. 

 ...och filmkunskapare inser då att pojken inte får flickan i slutet... Oväntade twistar, snygga bilder och bra bildkomposition, underbara kontraster. Skön humor som inte blir pinsam,  bra skådespelare... Ännu en må-bra-film, även om den inte slutar "lyckligt".

Som grädde på moset är soundtracket underbart skönt. (Här kan man köpa det och här kan man lyssna på det.) Jag har tidigare förbannat det faktum att jag aldrig lärt mig franska och nu gör jag det igen. Men det är tur att (Och nu eventuellt lärarjävelsbloggläsande elever: SLUTA LÄS! Hoppa direkt till youtube-klippet!) Google Translate finns...


Inga kommentarer: