13 april 2011

Too cool for school?

Satt och smälte maten (tack för kanongod mat - som alltid - älskling!) och läste Aftonbladet old school, alltså papperstidningen. Bläddrar förbi SOS Alarm-anmälningar, barnprogramledare som anklagas för knarkbrott av Expressen och Sveriges mest kända sexbrottslingar på min väg mot "Så bra blir din nya ekonomi - räkna ut själv" på sid 16-17.

Jag fastnar dock på sidan 15. Det första jag lägger märke till är en KISS-tröja, sedan ser jag de tatuerade armarna och först efter det rubriken "Too cool for school[.] Tatuerad lärare passade inte politiker"
"Oh, shit!" var min första tanke, sedan läste jag vidare.

Artikeln handlar om den 40-årige Sam i Skövde. Fembarnspappa, högstadielärare sedan 8 år tillbaka, tatuerad, piercad och mohikanklippt. Ingen på Sams jobb, varken kollegor, elever eller föräldrar, hade klagat på Sams utseende. Inte förrän den 70-årige kommunalpolitikern Sture besökte skolan och misstyckte å det grövsta: "Får en lärare se ut sådär?"

Det roliga är att rektorn som fick den frågan först inte begrep den... Sture gav sig dock inte utan gick högre upp, till skolnämnden, och fick svaret "Att endast låta elever möta vuxna som inte har någon tatuering, piercing eller är klädd i kostym skulle inte stämma mot hur samhället ser ut idag."

Så, I'm home free alltså... Det insåg jag dock redan igår när en del ur personalkadern bevistade äventyrsbad och bastuvärld och mer eller mindre såg varandra helnäck och nuvarande gymnasiechefen undrade vad det stod på min högra axel. "Dance in the pouring rain" sa jag.

"Vackert..." sa hon och log. Och jag andades ut.

Det finns alltså intelligenta människor inom den högre skolvärlden även om det är smått om dem. När jag gick lärarutbildningen fanns det en man där med ett macho liv inom det militära i bagaget. Han levde som kvinna för att bejaka sin kvinnliga sida och arbeta bort den machoattityd som han hade haft. Undrar vad Sture hade sagt om honom?

1 kommentar:

Johan B Lisra sa...

Undrar om Sture gillar Åke Jävel-tröjor............ :-)