13 april 2011

Nådiga luntan

Nådiga luntan borde stoppas in i en av slottets kanoner för att sedan skjutas ut i Riddarfjärden...

Ett femte jobbskatteavdrag, sänkt skatt för pensionärer och sänkt restaurangmoms lockas det med. Toppen. Detta innebär 25 miljarder årligen i skattelättnader. Toppen.

Vilka tjänar då på detta toppenförslag? Pensionärerna tydligen. Eller? Jo, det är sant. Faktiskt. En del tjänar ända upp till 440kr i månaden på skattesänkningen. Om man har en pension som ligger på 41 700kr. Fyrtioetttusensjuhundrajävlakronor!

Har man en pension mellan 12 500 och 33 300 kr tjänar man 110kr. Vad är det? 10 liter mjölk? Två cigarettpaket? Tre dosor snus? En fis i universum är vad det är. Ett hån. En bitch slap i ansiktet.

Vilka tjänar på skattesänkningarna då, egentligen? Tjänstemännen, säger Aftonbladet. "Tjänstemännen" says I. Vilka då? Jo, de som tjänar mer än 33 000kr i månaden. Taket för statlig skatt ska nämligen höjas från 33 000 till 35 600kr vilket gör att, tydligen, 30% av den arbetande befolkningen får en skattesänkning med minst 370 kr i månaden.

Det är många siffror, men den som jag tycker att sticker ut är procentsatsen. 30% av den arbetande befolkningen tjänar alltså 33 000 kr eller mer i månaden! Det är bara att konstatera att jag har gjort fel yrkesval. Definitivt fel yrkesval...

Jag studerade till lärare (medellön ca 26 000kr) i fem och ett halvt år (en termin kortare än vad en läkare pluggar (medellön på ca 47 000), tre år mer än en ingenjör med medellönen 31 000kr) och var vad Borg skulle kalla "bidragsberoende" eftersom jag under större delen av dessa år var beroende av CSN. Detta hemska beroende ledde till dryga 300 000kr i studieskulder och jag kommer inte att ha en chans i helvete att betala tillbaka dessa pengar under min arbetsföra livstid eftersom min lön aldrig någonsin kommer att nå upp till 33 000kr i månaden. Om inte pensionsåldern höjs till 70+ och regeln om att återbetalning av lånet upphör vid pension ändras... Om Alliansen får sitta kvar så kommer detta att ske. Kom ihåg var ni läste det först.

Jag kan inte komma över de där 30 procenten... Är det verkligen så många som tjänar så mycket? Om det är så så tycker jag nog att de skulle ha råd att betala skatt också. Jag gör det gladeligen, för jag vet att jag får något för pengarna.

Men vad händer nu när skatterna sänks ytterligare? Det kommer bland annat att kosta mer att göra ett besök på vårdcentralen och högkostnadsskyddet kommer att höjas. Med andra ord kommer pensionärernas 110kr extra i plånboken att ätas upp (och mer därtill) innan de ens hittat ner i plånboken.

Snyggt jobbat, Borg. Verkligen.

Och förresten, får en finansminister verkligen se ut så där?

Ja, bilden är (mot förmodan) manipulerad. Jag ber ödmjukast Mupparnas skapare och upphovsrättsägare om ursäkt för kränkningen.

3 kommentarer:

Johan B Lisra sa...

SJÄLVKLART kommer pensionsåldern att höjas till 70+. I god tid före 2026! Fast jag har gamla CSN så jag blir skuldfri till hösten. De helvetiska CSN-försämringarna kan dock inte skyllas på alliansen, det var koncensus i riksdagen; bara att inse fakta; de röda hatar oss för att vi är akademiker och de blåa hatar oss för att vi är "tärande" offentliganställda. Revolution nu eller 2026 eller 2042??

Lärarjäveln sa...

Inte tänker jag vänta tills jag får pension 2042!
http://open.spotify.com/track/0GoQdU4T7AwJrrhE1WKFww

Fiat sa...

Som jag håller med dig!