18 april 2011

Grrr!

Följande inlägg är skrivet med mobilen, samtidigt som jag promenerar hem, så om styckemarkeringen inte är som den ska eller om helt random ord dyker upp så beror det på T9 eller den ilska jag är rädd ska försvinna innan jag hinner hem och få på datorn.

Ja, jag är arg. Jag är arg på lärare som inte vill vara lärare men som "av trygghet" fortsätter och därmed förpestar tillvaron för andra.


Jag vet att jag i perioder klagar på mitt jobb; att det är jobbigt; att vissa chefer har varit fullständigt födda i bastun... Men det gör mig inte till en av dessa människor! Jag VILL vara lärare och det är 90 procent av tiden något av det roligaste jag vet. Dessutom, om någon utanför skolan frågar hur det är på jobbet framhåller jag de positiva sakerna och skiter oftast i att nämna det som för stunden kan tänkas vara jobbigt. Jag far inte runt och snackar skit om min arbetsplats med vem som helst. Särskilt inte som att arbetsplatsen är konkurrensutsatt och behöver vartenda positivt ord den kan få för att överleva...

Men, nu finns det ju lärare som inte vill vara lärare... Ta tjänstledigt, gör något annat. Sluta hyckla. Säg upp er. Gör vad som helst bara ni gör något.


Hur ska läraryrket någonsin få en bättre status om "de som inte blev något annat" stannar kvar av någon sorts falsk trygghet? En falsk trygghet som innebär ångest innan arbetsdagen börjat och som tvingar fram ständiga kommentarer om hur tråkigt och jobbigt allting är...

Sluta vara ett offer, gör något åt situationen! Det är inte bara ni som lider av att ni lider...

6 kommentarer:

Livet på Lövberga sa...

ÄNTLIGEN någon som vågar ta bladet från munnen och säga det som sååå många andra tycker och tänker!! Visst är det skamligt?! De finns dessutom överallt, från förskollärare till gymnasielärare. De som tröttnat saknar engagemang och fantasi, vilket drabbar eleverna, dvs allas vår framtid!! Det är en smärre skandal att det finns lärare som mer eller mindre bara "sitter av tiden" på jobbet; kör samma lektioner år ut och år in, inget nytänk.. Nej, släpp fram hungriga lärare som brinner för sitt yrke, så tror jag att situationen i skolan skulle förändras på många håll... Både för elever och den personal som faktiskt är där av rätt orsaker; de som vill våra barns bästa!!
Fram för fler "Lärarjävlar" i skolvärlden!!

Lärarjäveln sa...

Nu har jag lugnat ner mig en aning och fått prata av mig med Tränaren...

Det är väldigt skamligt och dessutom rent skadligt - för alla inblandade! Det saknas självinsikt, och där självinsikten finns, finns inte modet eller viljan att förändra- Om du visste hur svårt det är att få till den minsta av förändringar... Ja, jag vet att jag klagar på skolreformen (GY11) men det är för att bestämmarna inte tänkt klart och de har tänkt fel på många punkter, men nu talar jag om förändringar som kan driva EN skola framåt. Jeez...

Fler Lärarjävlar? Inte mig emot!

Tack för att du läser och kommenterar!

mobykulla sa...

Sen vill jag tillägga att det inte bara gäller inom läraryrket (även om jag tycker det är bland det viktigaste!!)
Det gäller tamejf*n ALLA yrken.
Gnälla tycker jag att man har "rätt till". Men inte i evigheter och inte när man inte gör något åt det!

/// F

Spader Madame sa...

Du är totally höger! Jag tror att man - inte varje lektion, inte varje dag - måste vilja vara någon som spelar roll för eleverna! Brinnna kan vara att ta i, men sluta gnälla för i helvete!

Så är det så klart en ledningsfråga att entuasmera "trötta" lärare eller flytta på dem. Faktiskt.

Johan B Lisra sa...

En organisation där belöningen för väl utfört arbete alltid är en klapp på huvudet och ännu mer arbete blir mycket lätt en tummelplats för de trötta, de ambitionslösa och de inkompetenta.

Lärarjäveln sa...

Word. Men det är ingen ursäkt för att gnälla dag ut och dag in, le falskt för att sedan vända kappan åt det håll det blåser just då.