20 februari 2010

Varför?

Monsterdottern har lärt sig använda ett nytt ord. Eller rättare sagt, hon har lärt sig innebörden av ett gammalt ord och att detta ord kan reta hennes ömma lärarjävelmoder till vansinne. Ordet är 'varför'. Med ett enormt frågetecken efter. Det är svårt att svara lugnt och sansat när hon för femte gången frågar "varför?" på ett svar jag gett.

-Vad är det för dag idag?
-Det är lördag.
-Varför?
-För att det var fredag igår.
-Varför?
-För att det är lördag idag.
-Varför?
-För att det är söndag i morgon.
-Varför?
-Jaa... för att efter lördag kommer söndag.
-Varför?
-För att det är så. *ond blick*
-Jaha. *funderar fortfarande*

Fem minuter senare:

-Vad är det för dag idag?
-Samma som när du frågade senast.
-Men... Vad ÄR det för dag idag?
- *suck* Det är lördag.
-Varför?
-Jag vet inte.
-Nehej. Jag frågar pappa.
-Gör det du...

Hennes pappa fyller dessutom år idag. Jag har tydligen varit i någon sorts warpzone alternativt svart hål det senaste året för jag trodde att han blev 35 i år. I själva verket blir han 36.

Födelsedagen spenderar han i en slopestylebana med ett gäng av sina stora barn. Det är -12 och storm. Trevlig födelsedag. Åk hem. Kom hem.

Inga kommentarer: