5 januari 2011

Buzzador

För nästan ett år sedan hörde jag talas om Buzzador. Buzzador är en sorts mun-till-mun-marknadsföringskanal där "konsumenter delar med sig av sin ärliga uppfattning om produkter och tjänster". Det lockades med olika kampanjer med spännande produkter direkt hem i brevlådan, så jag gjorde naturligtvis det enda rätta: Jag registrerade mig.

En Buzzador...

  • är en nyfiken person
  • gillar att vara först ut att prova nya produkter och tjänster
  • är en social person med ett stort socialt nätverk
  • gillar att diskutera med sina vänner

Vad gör en Buzzador?

  • får inbjudningar till kampanjer för produkter eller tjänster
  • läser information och anmäler sig på webben
  • tar emot kampanjpaket
  • provar själv
  • diskuterar med sina vänner, sprider kunskap och delar (oftast) ut varuprover dvs. Buzzar
  • rapporterar efter sina buzzningar genom att skicka blixtrapporter samt bilder
  • rapporterar på webben in sina erfarenheter av kampanjen och produkterna.
  • Många Buzzadorer sprider också budskapen via sin blogg, på forum, twitter, facebook, myspace och andra kanaler.

Varför blir man en Buzzador?

  • man gillar att prova nya produkter och tjänster
  • man tycker om att diskutera med sina vänner
  • man vill påverka utvecklingen av nya produkter


Sen glömde jag bort det hela, jag fixade inte till min profil och jag tror att kampanjerbjudandena hamnat i papperskorgen mer än en gång och jag glömde bort hela grejen ännu mer. Ända tills både Tigrinnan och Äppelblomman började buzza i sina bloggar!

Nu är jag igång igen efter att ha uppdaterat min profil (bl a från "maskinarbete" till "pedagogiskt arbete") och jag väntar med spänning på att få något spännande kampanjerbjudande.


Bli en Buzzador du också! 



Inga kommentarer: