14 augusti 2010

Now we're talking

I ett tidigare inlägg ondgjorde jag mig över min högste chef och hur han tänkte genom lagstiftning tvinga störiga ungars föräldrar att sitta med i klassrummet.

Nu har jag läst något bättre. 1 september kommer en lag som gör föräldrar betalningsskyldiga om deras barn ägnar sig åt skadegörelse. När jag läste detta kändes det som en bra idé. "Fan, vad bra! Det kanske tar skruv och att folk uppfostrar sina ungar till goda samhällsmedborgare som inte förstör för varandra och andra."

Sedan läste jag kommentarerna till artikeln och även en annan artikel som tog upp samma sak och även dess kommentarer. Signaturen "Äntligen" skriver så här:

Sossarnas flum samhälle [sic!] ska bort
Äntligen. Naturligtvis ska föräldrarna betala för sina barns skadegörelse när de är under 15 år. Sossarna har under allt för lång tid skapat ett flumsamhälle där man får göra vad man vill utan att ta konsekvenserna. Jag hoppas verkligen att Sossarna kommer till makten igen och får möjligheten att förstöra Sverige och att dränka oss i bidrag och utlandsskulder.

Och jag vet sannerligen inte om personen bakom signaturen är ironisk, sarkastisk eller bara dum. Det lutar antagligen åt det senare (och särskrivningen i inläggsrubriken hjälper ju inte direkt till för att bevisa motsatsen). Men det här var inte vad jag egentligen ville tala om utan det faktum att föräldrar måste betala för det som deras barn förstör.


Så långt allt väl, men om vi går tillbaka till Kalle som spelar Allan i mitt klassrum; han som kämpat så hårt för att hans polare inte ska fatta att hans morsa pundar och verkligen inte vill att alla ska se hur han har det. HUR ska Kalles mamma kunna betala för det Kalle förstör? Det kan hon inte, för hon HAR inga pengar.


Och vem ska då betala? Jo, skattebetalarna. Jag har skrivit tidigare att jag gillar att betala skatt och det gör jag fortfarande, men... Jag har ingen lust att i slutändan ge mina skattepengar till en företagare som har fått sitt skyltfönster krossat utan jag vill hellre spendera pengarna på att hjälpa Kalle på fötter. Jag betalar gärna för att Kalle ska ha fler lärare och mer personal i skolan som SER honom, hans rätta jag, så att han slipper ränna ute på stan och känna sig tvingad att fara med fan - bara för att någon ska se masken han satt på sig. 


Och det är väl det som gör att jag inte är villig när Alliansen kallar, antar jag.


Och här och här finns artiklarna jag svamlat om.

Inga kommentarer: