16 mars 2010

Dra åt helvete

Jag är inte alls arg eller förbannad, men idag har jag bett elever att dra åt helvete. Jag tror dessutom att de tyckte att det var ganska lustigt. Det var i rent undervisningssyfte jag bad dem göra detta...

Dante var på tapeten och jag berättade om hans väg genom inferno, helvetets kretsar och vilka som befann sig i desamma. Sedan skulle de göra egna helvetestrattar genom att definiera vad en ond människa är och vilka synder som kan tänkas vara hemska idag - enligt dem. Sedan ska de i sann Alighieri-anda placera kändisar i kretsarna också...

Synderna som dök upp var många: otrohet, tidelag, mord... Och när vi kom in på det där med mord började hårklyverierna. Vad är det för skillnad på en lönn-, serie- och massmördare? Är en legosoldat detsamma som en yrkesmördare? Det ska jag gå hem och fundera på nu tror jag.

Fast... jag lämnar ogärna kontoret nu. Inga andra lärare så långt ögat når, men tre underbara elever sitter utanför i fikarummet och äter upp lärarnas bröd och mjukost. De skrattar som galningar och det är helt underbart att höra.

Inga kommentarer: