3 november 2011

Vem ska man skylla på?

Är fortfarande arg över vandaliseringen på Monstrets dagis.

Nya lampor är uppsatta och skylten är hjälpligt rengjord. Det fula syns dock ändå.

WSG? WTF, liksom.

Jag diskuterade detta på jobbet idag. "Småungar som bor i närheten" antogs vara delinkventerna. Jag vet inte om jag håller med. Eller så gör jag det. Jag vet inte. Skadedjur är de i alla fall.

Vems fel är det att en dagisavdelning vandaliseras? En som läser här undrar samma sak: "Är det barnen, deras föräldrar eller samhället?"

Jag väljer att se läsarens fortsättning som ironi, alltså att det är skolans fel. Men det finns många där ute i samhället - föräldrar, politiker, ungarna själva - som svär sig fria från ansvar och istället skyller allt på skolan. Till er som faktiskt tycker och tänker så kommer här ett par news flashes:

Vårt (skolans) ansvar upphör när ungarna går utanför skolans område efter avslutad skoldag. Värdegrundssamtal förs så gott som dagligen, i alla fall i mitt klassrum. Inte för att det alltid behövs, men det är intressant att höra hur ungarna tänker.

Som idag när jag visade ovanstående bild för en klass i hopp om att de skulle känna igen taggen. De undrade varför och jag förklarade vad som hade hänt. "Fan, så fegt att ge sig på småungar!" var den spontana kommentaren.

Mm, sa jag. Eller hur?

Åter till värdegrunden. Jag är av den åsikten att värdegrunden ska ungarna ha med sig hemifrån och sedan ska den förvaltas i skolan. Har man inte lärt sig skilja rätt från fel hemma är det svårt att göra det i mer eller mindre stökiga klassrum.

Men det är bara min åsikt. Fortsätt ni att skylla på skolan.

2 kommentarer:

Spader Madame sa...

Förstår inte. Såklart är det skolans fel... ;-)

Anonym sa...

Så jävla onödigt.. Blir så förbannad, vafan ska dedär vara bra för!? Ska dom klottra, ja då kan dom fan göra en riktig snygg målning med sprayburkar. Såna där Taggar är bara fult! (fick lov att rensa texten på lite svordomar när ja skrivit klart xD)