29 maj 2011

Mors dag

Skrev Mord två gånger innan jag fick rubriken rätt... Fingersättningen verkar ha tagit sommarlob. See... sommarlov menade jag naturligtvis.

Fick sovmorgon i morse. Vaknade strax före tio och ropade på Monstret. Monstret ropade tillbaka att jag fick vänta en stund. Precis en stund senare kommer hon in i sovrummet och meddelar att jag får stiga upp. Följer order och finner en stor bukett rosa rosor och en röd krukros på köksbordet. Bredvid blomstren står en rykande kopp kaffe, två supergoda smörgåsar och ett glas av det där jag lyckades spilla ut över hela golvet förut. Jag har det rätt bra... Älskar er!

Efter frukostmys var det bara att ta tag i det som malören igår kväll ställt till med. Nämnda malör var ett läckande akvarium och hade jag inte upptäckt det i tid hade vi antagligen haft vattenskada i vardagsrummet... Men nu var det bara typ fem liter vatten på golvet (och på utsidan av soffans schäslong) och inte sextiofem och det var väl tur i oturen. Det blev lite pyssel, plock och projekt som ingen hade räknat med. Sådant plock som får följder i hela lägenheten: ommöblering, putsning av fönster, byte av gardiner, nya överdrag på soffan, sömnad av nya soffkuddar... och mitt i allt så har det tvättats. Mycket.

Roligast av allt igår kväll när malören upptäcktes var i alla fall Monstrets kommentar: "Men mamma, vad ska vi göra nu?! Pappa skulle ha varit hemma nu..." Det är nämligen han som brukar rengöra akvariet och Monstret trodde inte att jag skulle kunna slanga ur vattnet själv. Hon fick dock se att bra kvinna reder sig själv.

Fiskarna, då? Just nu bor de i en hink i väntan på adoption. Två av dem gjorde en Nemo och rymde ur hinken. Det var dumt gjort. Mycket dumt. Då hade det varit bättre att åka vattenrutschkana, vilket djurvännerna tyckte att de skulle slippa. Men ingen har väl någonsin anklagat akvariefiskar för att vara smarta.

Blubb, blubb.

1 kommentar:

Nat sa...

sv: mhm, jag säger detsamma!