5 maj 2011

Den j****a låtlistan

Nu kör jag nummer 20-6 på fast forward, ... Get it over with, liksom, för det här var drygt. Långa inlägg blir det också. Topp-5 kommer senare.


20. En låt jag lyssnar på när jag är arg





Får mig alltid på andra tankar.


19. En låt från min favoritplatta
Usch, så svårt. Jag väljer att ta en låt från den skiva som är min favorit just nu, Foo Fighters Wasting Light, och det är den här:



De senaste veckorna har  Wasting Light gått non stop på Spotify och jag har blivit kär i Dave Grohls röst.


18. En låt jag önskar jag fick höra på radio
Den här har jag önskat på radio och faktiskt fått höra den också. Jag vet inte om det berodde på min motivering ("Jag vill att ni spelar denna låt för att min sambo och dotter ska få sig ett gott skratt medan jag dansar runt och spelar luftgitarr med diskborsten") eller vad det var... Den finns på min lista redan så ni får bara länken...


17. En låt som jag ofta hör på radion
Varje gång jag sätter igång radion på Bandit spelas Guns 'n' Roses eller Vollbeat. Båda är bra, men jag är sååå less. Jag vägrar länka, 'kej?


16. En låt som jag brukade älska men nu hatar
Jaha. Nu blev det en Guns-låt ändå. Jag klarar inte av den här. Lång är den  också. Men som wannabe-deppig tonåring med identitetssvårigheter så var den lysande. Idag? Not so much.


15. En låt som beskriver mig
Enkelt. 




Skulle väl kunna ta den här också, men det verkar så... jag vet inte... Fånigt? Å andra sidan gjorde min förra mentorsgrupp om texten till den när de skulle ta studenten och så framförde de den på scenen i parken. Fröken grät en eller flera skvättar då. 


14. En låt som ingen tror att jag skulle älska
Nu blev det svårt igen. Jag är rätt obvious med min musiksmak och om man ser på den så är väl den här rätt otippad:

 



13. En låt som är guilty pleasure
Hiphop och jag hör inte direkt ihop, men den här får igång mig:




12. En låt av ett band jag hatar
Känns lite absurt att jag skulle spela en låt från ett band jag hatar och därför gör jag det inte. Vilken som helst låt som är gjord av Lasse Stefanz får mig att gå in i anafylaktisk chock. Så nu vet ni det.


11. En låt av mitt favoritband
Jag har presenterat så många redan... men twist my arm real hard... Okej då. Ni får väl en till då:




10. En låt som får mig att somna
En gång i min gröna ungdom somnade jag ofta till den här. Det är lite av en bedrift, i alla fall när jag nu retrospekterar lite... Idag somnar (läs: domnar) jag till sådant här.


9. En låt som jag kan dansa till
Jag kan ju inte dansa. Alltså dansadansa. Dansar gör jag dock, beväpnad med diskborste eller med Monstret i famnen. Den låt det dansats mest till de senaste åren är Lady Gagas Pokerface.


8. En låt som jag kan hela texten till
Första gången jag skulle söva ett barn, en av mina vänners tvillingpojkar, visste jag inte vad jag skulle ta mig till. "Sjung för honom" sa barnets far. Alla barnvisor var fullständigt borta från min arma skalle och den enda låt jag kom på var Jon Bon Jovis Blood Money från Blaze of Glory-skivan. Den låten sitter och jag kan den nog till och med baklänges...


7. En låt som påminner mig om ett speciellt tillfälle
Sittande på en barpall på en restaurang i Stockholm bestämde jag mig.





6. En låt som påminner mig om ett ställe
Den här låten var min theme song medan jag pluggade i Tübingen och när jag hör den numera kastas jag tillbaka till mitt rum i lägenheten med putsväggar. Jag spelade låten och resten av skivan på min beige laptop innan jag skaffade mig en cd-spelare på en loppmarknad. Den saknade on/off-knapp så man fick slå på den med hjälp av en penna. Detta "hembygge" i kombination med gardinerna jag sytt för hand av ett påslakan och de absolut kritvita putsväggarna gör verkligen låten rätta...


Inga kommentarer: