5 oktober 2011

Nobelpriset i litteratur

Satt och läste Bladet igår och förundrades över hur obildad jag måste vara. Att jag läser Aftonbladet kanske en del ser som ett bevis på detta men det var just inte där skon klämde.

Det var oddslistan över vem som tippas få nobelpriset i litteratur. Nu hyser jag ju inga varmare känslor för De Aderton, men Ladbrokes oddslista (som De Aderton antagligen kokat ihop och läckt ut) tog knäcken på mig. Igår låg en viss Adonis etta på topplistan tätt följd av Tomas Tranströmer. Han Tranströmer vet jag vad är för en, jag till och med misshandlar hans dikter i undervisningssyfte, men vem fan är Adonis? Att det var en grekisk gud med ansvar för årstidernas växlingar vet jag, för koll på mytologin är något jag har. Men vem fan kallar sig på allvar för bara "Adonis" IRL?

Den här snubben gör tydligen det.
En riktig adonis, don't you think?
Tydligen heter han något annat på riktigt. Men nog om honom. Topp 10 på Ladbrokes i skrivandets stund är de här:


Adonis är nedpetad från favoritplatsen av självaste Bob Dylan. Men ärligt talat, hur sannolikt är det att De Aderton ska ge priset till honom? Han var inte på listan igår...

Men, till saken. Jag kan med handen på hjärtat säga att jag med säkerhet känner till hela TVÅ stycken av de topptippade "författarna". Två. Jag har kanske hört talas om Les Murray, men jag kan lika gärna blanda ihop honom med någon annan Murray. Dave t ex. Nej, det där sista var ett skämt. Philip Roth kanske också ringer en klocka, men säker är jag inte.

På tolfte plats ligger Joyce Carol Oates. Jag har nästan börjat läsa en bok av henne en gång. Det gick över.

Jag är en usel svensklärarjävel. Föraktar Akademien och kan inget om contemporary literature. See, jag kan inte ens orden på svenska. "Samtida litteratur, pucko" säger min hjärna. Jaha, då visste jag väl det då. Men det låter så hiskeligt tråkigt.

Spekulationerna går vidare och nu hoppas jag bara på att en utklädd Fylking ropar "Äntligen!" och att det faktiskt är någon som jag med säkerhet känner till som vinner i morgon.









Inga kommentarer: