11 februari 2012

I, som här inträden, låten hoppet fara

Så har han gjort det igen, major Björklund. Jag skulle vilja skrika "din förbannade pantskalle" åt min högsta chef, men det kan jag ju inte, lärarjävel som jag är. Jag har ju just predikat för eleverna om vikten att behålla både röstläge och lugn hur upprörd man än är...

Men, han har gjort det igen. Han har pratat utan att fundera. Denna gång om att det kanske borde finnas en kort och enkel yrkesutbildning på gymnasienivå. Denna ska vara i stort sett helt renons på teroretiska inslag, för att fånga upp de ungdomar som inte klarar en vanlig gymnasieutbildning.

Jippiiiie!

Eller inte. Låt mig presentera, direkt från verkligheten, hur det ser ut i dagens skola [läs: Vad Björklunds idéer lett till hittills]:

Elever på yrkesprogram har inte automatiskt grundläggande behörighet för högskolestudier utan den grundläggande behörigheten måste aktivt väljas till. Dessa elever ställs alltså utanför möjligheten till akademiska studier direkt efter gymnasiet - för att Björklund och hans anhängare menar att det är just de högskolekompetensgrundande ämnena som är den stora anledningen till varför vissa individer inte klarar av sin utbildning.

En bra sak med omorganisationen är att programmålen slår högre än kursmålen vilket innebär att alla i programmet ingående ämnen ska färgas av just programmålen. Det kräver att undervisande lärare har koll på programmålen och färgar sin undervisning därefter. Detta hade kunnat räcka. Man hade inte behövt ta bort den grundläggande behörigheten för yrkesprogrammen... Om man färgar "de svåra ämnena" så blir de mer intressanta och enklare att ta till sig. Men inte då. Majoren måste lägga till en extra snurr (det bör vara en 1080 han är uppe i vid det här laget...).

Vad har då denna omorganisation av gymnasieskolan lett till? Det man kan se klart och tydligt är att ungar definitivt inte är, som Björklund verkar tro, dumma i huvudet. Det som har hänt är att eleverna söker sig bort från de yrkesförberedande programmen till teoretiska. Niondeklassare idag har ingen som helst aning om vad de vill göra med sina liv och därför väljer de utbildningar där de inte behöver bestämma sig med en gång.

Vad kommer att hända då? Jo... Det kommer att bli ännu fler avhopp i framtiden. Kom ihåg var ni läst det först.

Men det är kanske just detta som Björklund har förutsett; att trots hans reform så kommer elever fortfarande att hoppa av gymnasiet eller gå ut med ofullständiga betyg; och det kanske är därför han släppt ut den här absolut-icke-teoretiska-yrkesutbildningsidén?

"Lille vän, det är klart att du inte ska hålla på med sådana svåra saker som att, herregud, läsa en bok på engelska? Näää, vilka idéer! Det är klart att du ska lära dig byta tändstift på bilar istället. Där känner du att du lyckas - varje dag!"

Mm... Och sedan då? När eleven gått ut med MVG i tändstiftsbyte och eventuellt får jobb på en bilverkstad och helt plötsligt ställs inför det faktum att han måste koppla en dator till bilen för att kolla om det finns fler fel på den. Manualen till datorn är på engelska och eleven har ingen aning om vad en carburetor är... Får han jobba kvar då?

Troligen inte.

Så, Björklund, din förbannade pantskalle. Ta och tänk efter innan du pratar för du idiotförklarar inte bara dig själv utan även alla som på ett eller annat sätt jobbar i skolan - både elever och vuxna. Det är för mig en gåta hur Folkpartiet kan fortsätta vara partiet som av hävd är "lärarnas val".

Men det kanske är så att när man går in genom skolans tunga portar låter man allt hopp fara?

2 kommentarer:

Tigrinnan sa...

Och jag håller inte riktigt med. Jag träffar dom som inte fixade gymnasiet. Dom som _kanske_ hade fixat i alla fall en yrkesutbildning om det hade funnits. Som kanske hade varit nöjda med att byta tändstift i några år för att sedan jobba upp självkänslan nog att läsa vidare när de mognat till.
Det finns alltid två sidor på myntet.

Anonym sa...

Problemet uppstår när, denne någon, bytt tändstift i några år och bestämmer sig för att plugga vidare. Har "någon" råd eller tid, i samband med olika familjeförhållanden, att börja plugga efter några år. Kan man i dagens vidare värld se ett mekanikerjobb som något man får efter ett års "yrkesutbildning" direkt efter nian? Kanske är det bättre med fler vuxna i skolan, så elever med alla varierande inlärningsproblem som finns får hjälp och stöd. En lärlingsutbildning med programanpassade teoretiska studier skulle passa många människor bättre? Tänk att mynt kan ha fler sidor än två!