12 november 2010

Muntliga presentationer

Svensklärarjävlar har fullt upp den här tiden på året. Eller, ja... Vi har alltid fullt upp, men särskilt mycket just nu i nationella provstider.

Idag har 8 av Lärarjävelns ungar hållit sina muntliga presentationer och de gjorde det galant. Sånt gör ens dag, det kan jag lova! Att jag dessutom omnämndes i tre av talen gör ju saken ännu roligare. En elev pratade om hur det skulle vara om alla talade samma språk. Han avslutade det hela med en liknelse som jag levererat (om något annat) för ett tag sedan: "Om alla talade samma språk så vore det nog lite som vår fröken sa häromveckan; som en Gott&Blandat-påse med bara lakrits."

En annan elev pratade om chatt- och spelspråk och uppmanade i sin inledning sina klasskamrater att (fritt översatt från CS-språk) "typ inte vara rädda för fröken trots att hon sitter där med laddat vapen och är alldeles 1337." Jag vet att 1337 betyder leet men jag hade förträngt vad det stod för och blev lite förnärmad, men när eleven senare delade ut en ordlista så kom jag ju på vad det betyder... Det härstammar från ordet 'elite'. Jag blev genast mycket gladare.

Ytterligare 8 presentationer väntar i eftermiddag och jag ser fram emot dem med spänning och tillförsikt.

Jag har duktiga ungar.

Inga kommentarer: