22 mars 2012

Härén, kreativitet och mentorskap

För några år sedan var jag med i ett projekt, ett interregprojekt där min kommun jobbade tillsammans med bl a  Torsby och Trysil. I samband med detta bad vi Teo Härén att komma och inspirationstala för vår personal.

Är namnet bekant? Inte? Jag hade tyvärr förträngt honom tills i veckan när han och hans fru var med i svt:s nya relationsprogram. Men det var inte det jag ville tala om utan det var den kreative Teo Härén.

Han och tvillingbrorsan Fredrik (som också föreläst för oss) driver interesting.org, ett företag som sysslar med kreativitetsutveckling och bröderna åker runt i världen och föreläser om just kreativitet och hur man blir mer kreativ. En stor del av den föreläsningen vi fick gick ut på hur vi ska få våra elever att bli mer kreativa. Svaret på den frågan är lätt även om genomförandet är svårt: vi lärare måste bli mer kreativa så att vi inte dödar våra elevers kreativitet innan den fått blomma ut.

Monstret är ett praktexempel. När hon gick på småbarnsdagiset vägrade hon att måla. Fröknarna var frustrerade och det slutade ofta med gräl. Vi föräldrar var dock lugna, för hemma målade hon ofta. Varför ville hon inte måla på dagis?

Hon fick inte välja färg själv. Fröknarna sa: "idag ska vi måla blått!" (för att träna på begreppet 'blå' naturligtvis) och Monstret... hon vägrade. För hon fick inte välja färg själv. Så är det än idag, och jag vet, mycket tack vare Teos föreläsning, att jag inte ska rätta henne när hon målar gröna solar eller när hon bygger konstiga uppfinningar av toarullar.

Hon är kreativ, och det ska hon få vara så länge skolan tillåter henne vara det.

//
Satt just och kollade igenom interesting.orgs hemsida och hittade Teos krönikor. Där hade han citerat ett mejl från en norsk åhörare som jobbar med ungdomar. En av dessa ungdomar uttryckte följande:

 "det er viktig for oss unge å ha en voksen mentor. Men for dere voksne som jobber med unge er det viktig å ha en ung mentor."

Det stämmer. Det stämmer väldigt väl. Man kan inte vara en bra mentor om man inte lyssnar på de unga och  tar till sig av vad de har att säga. Det går inte att få elever att vara kreativa om man inte möter dem på minst halva vägen...
//

Tack Teo för dina klokheter. Tack för att du ställde upp i det där programmet - som jag aldrig hade tittat på om jag inte känt igen dig - så att jag hittade tillbaka till dina kreativa idéer.

Jag tror att jag ska lobba för att mina kollegor och ledningen ska få varsin Idébok. Den behövs sannerligen.



1 kommentar:

Frun sa...

Har också lyssnat till honom. Wonderful!!! Alskar an!

Pussen!