9 mars 2012

Gårdagens RIS

I förrgår pajade min rygg igen efter att jag varit ute och frusit och lyft Monstret i och ur skidspåret vid dagens Hasalopp.

Jag ringde till vårdcentralen och fick höra där att jag var tvungen att kontakta Mora lasarett för att få smärtstillande utskrivet eftersom min husläkare inte fått veta hur min behandling ska fortskrida.

Igår ringde jag till Mora och blev uppringd sex timmar senare av en sköterska som var i nurse Ratched-kaliber: "Om du tror att någon här kommer att skriva ut Dolcontin [morfinbaserat preparat, min anm.] så tror du fel!" var kommentaren jag fick när jag försökte förklara vad jag ville.

Jag blev anklagad för att vara knarkare och en rätt desperat sådan också. OM jag nu hade varit det, hade då 25 tabletter räckt sedan i oktober? Jag åt två om dagen första veckan medan jag var sjukskriven. Det är 14 tabletter. Efter det har jag tagit dessa små gröna piller när ryggen har jävlats extra mycket efter dagar med mycket fysisk aktivitet. Jag har fem stycken kvar i förpackningen.  Är man knarkare då?

Nä du, Ratched - det är förresten ditt namn nu, i och med att jag glömt vad du sa att du hette - det är jag inte. Jag kommer heller aldrig att bli det eftersom om du hade låtit mig prata till punkt innan du kom med din fördömande kommentar så hade du hört, på en gång, att jag inte ville ha de där små gröna pillren. De funkar nämligen inte. Ja, jag blir snurrig i huvudet av dem, men de hjälper inte när ryggen krampar och vrider ihop sig till en gordisk knut. Jag ville ha muskelavslappnande medicin, men vad fick jag? Ännu en fördömande kommentar om att det är skillnad på läkarna på en vårdcentral och de på ortopedavdelningen. "Våra läkare opererar!"

No shit? Men det kanske är deras ansvar att låta läkarna på vårdcentralen veta vad som är tänkt att ske med patienterna när de skrivits ut från ortopedavdelningen? Eller? Har jag fel?

Ett råd till mina läsare:

Åk aldrig akut till lasarettet utan remiss från vårdcentralen. I alla fall inte om du befinner dig i landstinget Dalarnas område. Du hamnar mellan stolarna och blir skickad fram och tillbaka utan att bli ordentligt hjälpt. Man kan ju tycka att det är samma landsting och att informationen borde kunna delas, men utan remiss från vårdcentralen så stannar lasaretthändelserna där och din vårdcentral nås inte av t ex resultat från gjord röntgen.

Så, nurse Ratched (sköterska som jobbade kl 13.26 igår torsdag på ortopedavdelningen på Mora lasarett)... Du får gårdagens ris. Jag hoppas att ditt sätt att bemöta patienter inte är likadant när du träffar dem personligen.


Inga kommentarer: