Det Greider skriver är helt sant. Betygshetsen är större än någonsin. Vi lärare har kastats in i ett system som är rätt svårtolkat - särskilt som att endast tre av de fem betygsstegen är konkretiserade av Skolverket. Det finns alltså betygskriterier för E-, C- och A-nivåerna men inte för D och B. "Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda." Två av stegen är alltså rent godtyckliga...
Det dummaste med denna reform är dock att grundskolan ligger drygt ett år efter i processen. De nya gymnasiekurserna (t ex Matematik 1a/b/c) är till skillnad mot de gamla (t ex Matematik A) inga repetitionskurser. Alla kurser gör en rivstart som förutsätter att eleverna redan kan en massa saker. Så är dock inte fallet eftersom grundskolan inte anpassat sig till detta system och detta gör att de elever som går i åk 1 på gymnasiet inte har nog på fötterna kunskapsmässigt och blir efter och knäckta av åtgärdsprogram redan efter mindre än en termin på gymnasiet.
Som det är nu förlorar två årskurser på reformen eftersom eleverna som går i nian nu kommer att gå ut med de gamla betygen och de gamla kurserna i bagaget. Skolverket (läs: Björklund) har som vanligt inte tänkt efter. Reformen skulle ha genomförts på grundskolan först, sedan på gymnasiet. Det hade underlättat för alla inblandade.
Men sådant tänker han inte på, vän av ordning och reda.
(Bild från Louise Malmströms (s) föreläsning på Ung Pirats politiska konferens 3 dec 2011. Tack Enriz för tipset!)
1 kommentar:
Tummen upp för Greider och dig som belyser det hela.
Skicka en kommentar