13 december 2011

En mörk Aladdin

När det handlar om choklad och i synnerhet pralinerna i Aladdin-askarna under julsäsongen så är jag ganska kräsen. Det har även funnits vissa regler under min uppväxt när det gäller Aladdinchokladen. Dock inte av "man får inte ta av undre lagret"-karaktär utan mer "pappa ska ha de med nötter"-varianten. Han fick körsbärslikören, romrussinen och ägglikören också, för de vägrade min mor och jag äta.

Sedan kom den gula, Paradisasken, där det bara fanns ljus choklad och därmed var lyckan gjord. Pappa fick fortfarande "de med nötter" medan jag och mamma åt allt annat. Den där regeln om att "pappa ska ha de med nötter" gäller för övrigt även i min egen lilla familj. Ni kan ju tänka er hur det blir när hela gänget ska fira jul och en ask öppnas... Då gäller definitivt inte regeln om att inte ta från undre lagret. Ska karlarna i familjen få som de vill måste nötpralinerna tas från båda lager.

Åren har gått och jag vet inte om jag mot min vilja har blivit mer vuxen (Konstapel Krav, be gone!) eller vad det beror på, men i alla fall så har min chokladsmak förändrats. Jag har helt slutat äta ljus choklad. Jag mår inte särskilt bra av den och dessutom smakar den inte som den gjorde "förr". Lämpligt nog har Marabou i år kommit med en specialutgåva av Aladdinasken och själva ordet specialutgåva gör mig nervös för det implicerar att den nya varianten inte kommer att finnas mer än i år. Det är en skrämmande tanke för jag måste nog säga att Aladdin Mörk choklad är det godaste jag ätit på länge!

Självklart finns det praliner som är äckliga även i denna variant (de får pappa ta) men de andra är ljuvliga! Det blev lite förvirrat när jag såg att vissa formar återanvänts, men jag kan garantera att det inte finns ett enda romrussin i asken!


Chokadmostrar och -farbröder, förenen eder!
Köp asken.
Ät från båda lagren.
Njut.
Gilla på Facebook.
Starta ett upprop.
 Låt Aladdin Mörk choklad vara här för att stanna!

1 kommentar:

Anonym sa...

Vaa apelsinchoklad är det bästa ju <3