23 september 2010

Filmskolan Part II

Kuleshov-effekten går ut på att filmskaparen skapar ett förhållande mellan scener i rum och tid. Scenklippen kan vara filmade med flera år och många mil emellan, men klippningen (editen) gör så att vi som tittare leds att tro att det vi ser på filmen har ett förhållande.

I exemplet i föregående inlägg får vi se Jimmy Stewart sitta i sin rullstol med gipsat ben. Han filmas i en close-up (närbild) och vips kommer nästa scen som är ett hus och fokus ligger på ett fönster, filmat med teleobjektiv. Vi inser att det är ett avstånd i rum, men inte i tid.

Ett nytt klipp visar Stewart igen och vi ser hans reaktion på det han "sett" i fönstret. Nytt klipp på ett nytt fönster och det som händer där innanför osv.Vi leds alltså att tro att Stewarts karaktär tittar ut genom sitt fönster och in genom det fönster som vi ser. Förhållandet är etablerat.

1 kommentar:

Spader Madame sa...

Okej - jag är inte blond längre så jag förstår! PUSS! Tack fröken!