25 juni 2010

Pensionärer...

Igår gjorde Lärarjäveln och hennes familj något mycket dumt. Igår var dagen före midsommarafton och vi tyckte tydligen att det var en jättebra idé att åka och handla just denna dag.

Det tyckte alla andra också. Särskilt de över 70. Det var folk överallt. Det var varmt. Tanter parkerade sina vagnar överallt medan de gick och letade extrapris. Ibland parkerade de gubbarna vid vagnen också, men oftast stod gubbarna och pratade med varandra mitt i någon gång som Lärarjäveln skulle igenom för att hitta majonnäsen.

Tror ni att de flyttade på sig? Va? Nej. Hujedamig, skulle de flytta på sig för att det kommer en tatuerad och irriterad småbarnsmamma med en tillika irriterad och gråtande unge på armen? Nej.

En affär avklarad, nu skulle vi bara in på nästa för att hämta paket. Lika mycket folk där på färre kvadratmeter. Monstret och undertecknad gick till bilen medan Tränaren skulle gå till affären med den gulgröna skylten. Vi öppnade alla fönster och Monstrets bilpåse. Nu hör det till saken att Monstret är i Trotsåldern med stort T och humörsvängningarna är värre än Lärarjävelns PMS-variant. En Ahlgrens-bil hamnade på golvet och det började skrikas och gråtas.

Lärarjäveln, som redan var varm, irriterad, törstig och less, reagerade väl inte så som en moder borde utan underblåste väl gråten en aning. Då händer det.

En tant kommer fram till bilen och säger "Men lilla vän, mamma och pappa kommer nog snart. Är det varmt..." och då fullständigt exploderar Lärarjäveln. "Men för i helvete! Tror du att jag skulle lämna mitt barn ensam i bilen? Va? I den här värmen?" Plus några fler svordomar. Filter av, liksom. Tanten försökte ursäkta sig, att hon tyckte att bilen såg tom ut och att jag inte skulle ta illa upp, men jag var så arg att jag bara väste.

Jag skulle aldrig lämna mitt barn i bilen ensam, så är det bara. Men det kunde ju inte tanten veta och nu har jag dåligt samvete för att jag fräste åt henne. Fast ändå...

1 kommentar:

Tigrinnan sa...

Bra där! Lite grrrr i livet lättar upp =)