15 december 2010

Igår, idag, i morgon

Igår
Gårdagen var synnerligen lyckad och späckad med pedagogiska ögonblick. Sådana där man lever länge på. Ungar som diskuterar fram och tillbaka om värderingar och uppfattningar. Man blir ju lite glad när man får höra saker som "jag respekterar att du tycker så, men jag kan inte förstå det" istället för "men håll käften, ditt ägg", eller något sådant.

Ringde till frisören och försökte få en tid för åtgärd av huvudhår men det fanns ingen som passade mitt pressade decemberschema. Jag blev lite missmodig och tänkte boka hos någon annan, skulle bara ha en lektion först. Efter den lektionen ringer mobilen. Det var Gudinnan från Panama som meddelade att hon fått ett återbud i morgon [läs: idag] och hon hade hört av Norrländskan att jag ringt och inte fått någon tid... Underbart!

Idag
Denna dag har varit flängig men väldigt bra ändå. Klipptid vid 10. Lärarjäveln har fimpat emo-luggen till förmån för en kortare variant som nog kommer att stå rakt upp så ofta jag orkar fixa till den. Jag är synnerligen nöjd. Hon kan, hon Gudinnan från Panama.

Sen skolan igen. Lunch. Kläckte en bra (tror jag i alla fall) idé vid lunchbordet. Nu är det så att skolans rektorer delat på ansvaret av programmen på skolan, alltså haft ansvar för några program var. Detta har skapat taggtrådsförsedda skyttegravar mellan programmen. Min idé gick ut på att rektorerna (eller rektor-gymnasiechef) delar UPPGIFTERNA mellan sig istället. Båda ska ha koll på alla program men den ena kan ha hand om elev- och personalfrågor medan den andra kanske fokuserar mer på det ekonomiska och juridiska. I den bästa av världar skulle det kanske funka... Det är en idé värd att diskutera dock, innan Manpower tillverkar annonser.

Efter lunch bar det av till Folkhögskolan med mina mentorselever. Jag och Religionsfröken samkör lite och - håll i er nu - detta innebar att jag, hedningen, deltog i en multireligiös sort of föreläsning. Det roliga i denna korpsång är att alla ser mig som hedning. Alltså en hedning som saknar kunskap om allt vad religion heter. De kan inte ha mer fel... Och det tror jag gick fram. Hela grejen var rätt intressant ändå.

Dagen avslutades hos den spanska Pensionärskan. Hela arbetslaget återförenades över en gulasch och en äppelkaka och det var helt fantastiskt att sitta och snacka med Pensionärskan igen. Underbar människa, det där.

I morgon
Morgondagen bjuder på avtackning av gymnasiechefen på vad som är årets sista Allmänna Psykologiska Terror.

Inga kommentarer: